Poznaj mity na temat autyzmu
Autyzm to ciężkie zaburzenie rozwojowe, bardzo często sprzężone z upośledzeniem umysłowym, z zaburzeniami odporności, metabolizmu i innymi problemami zdrowotnymi, dotyka sfer ważnych dla funkcjonowania osoby w społeczeństwie, mowy, kontaktów z innymi ludźmi i zachowania. Osoby z autyzmem są wyjątkowe, tak jak wyjątkowy jest każdy z nas.
Spójrzmy na kilka mitów i opinii, które dotyczą świata autyzmu:
1/ Autyzm jest chorobą psychiczną, podobną do schizofrenii.
NIE, autyzm nie ma nic wspólnego ze schizofrenią. Objawia się do 3 roku życia dziecka, ogranicza jego wyobraźnię (nie występują tu omamy i halucynacje, tak charakterystyczne w schizofernii). Jest neurobiologiczną i rozwojową dysfunkcją, która wpływa na zdolność komunikacji, socjalizacji i empatii.
2/ Osobę autystyczną można rozpoznać, patrząc na nią.
NIE to nieprawda, osoby z autyzmem nie wyróżniają się wyglądem, autystyczne dzieci często mają „anielską” urodą.
3/ Autyzm jest wywołany przez brak więzi między matką i dzieckiem.
NIE, to nieprawda Ta teoria znana jako „teoria chłodnej matki” została stworzona przez amerykańskiego psychoanalityka dr Bruno Bettelheim’a w latach 50-tych i 60-tych i była przyczyną cierpień wielu rodziców. Chociaż już dawno została obalona, to nadal bywa przywoływana. Autyzm nie ma nic wspólnego z nieodpowiednim rodzicielstwem czy brakiem uczuć. Obecnie jest postrzegany jako stan raczej biologiczny niż psychiczny.
4/ Wszystkie osoby autystyczne są bardzo zdolne.
NIE to nieprawda, choć liczba wybitnie uzdolnionych osób jest wśród osób z autyzmem większa niż w pozostałej części społeczności. Przyjmuje się, że jest to 10 % osób z autyzmem. W znacznym stopniu za ten stereotyp odpowiada film „Rain Man”! Nie wszystkie osoby autystyczne są tak błyskotliwe, jak Rain Man grany przez Dustina Hoffmana.
5/ Autyzmu nie można wyleczyć.
NIE, to nieprawda, autyzm można poddawać terapii i leczyć i wielu pacjentów może wyzdrowieć. Najczęściej jednak wyzdrowienie dotyczy to małych dzieci poddawanych wczesnej interwencji medycznej i terapeutycznej.
6/ Jest jedna słuszna terapia dla osób z autyzmem.
NIE to nieprawda, osoby z autyzmem są różne i do każdej z nich należy docierać we właściwy sposób. Aby terapia była skuteczna , to od nauczycieli dziecka oprócz profesjonalizmu należy oczekiwać serdeczności i zrozumienia dla szczególnego odbioru świata przez ucznia z autyzmem. Nie należy NIGDY wprowadzać do terapii dziecka procedur awersyjnych.
Obalajmy zakorzenione i niesprawiedliwe mity o autyzmie.
Ewa Szmytkowska